Strategie je plán, vzor chování, soubor akcí a reakcí na nejrůznější podněty. Vzor, který následujeme, abychom dosáhli nějakého cíle. Může být osvědčený, neosvědčený, úspěšný, neúspěšný. Může být i zcela nový, původní, náš vlastní. Máme naprostou svobodu v tom, jaký vzor si zvolíme. Po jeho výběru však neseme celou odpovědnost za následky. Někdy jsou předem známé. Jindy opravdu nepředvídatelné. Ale pokaždé můžeme alespoň odhadnout míru rizika. Samozřejmě bez záruky.
Z dálky se úspěšnost lidského společenství v ničem neliší od úspěšnosti jiných přírodních společenstev. Většina druhů z minulosti dlouhodobě neuspěla. Úspěch není samozřejmost. Naopak. Spíš výjimka.
Příroda je jedno obrovské tržiště. Místo obchodníků stromy, houby, rostliny i živočichové. Obchoduje se s vodou, minerály, cukry. Poskytuje se ochrana za úplatu i jiné služby. Někdo hraje fér, jiní podvádí. Někdo víc dává, jiný víc bere. Někdo jen loupí. Přesto platí určitá pravidla. Na pořadu dne jsou převleky, výstražná znamení. Skutečná. I falešná. Různé strategie přežití. Jen některé uspějí.
Stejně to funguje i v lidském světě. Trochu jiné komodity, ale podobné strategie. Úspěšný způsob přežití na globálním tržišti lidstva prezentuje Čína. Vyrobit levný výrobek s nepatrnou životností a to co z něj zbude po použití odvézt zpět k recyklaci. Prodávat jen tu přidanou hodnotu vzniklou slisováním smetí do správného tvaru. Nic víc. Krátký životní cyklus v praxi. Jistý zisk bez rizika.
Dá se proti tomu dělat víc, než jen protestovat? Určitě. Vymyslet úspěšnější strategii a vyrazit do boje. Samozřejmě, není to vůbec snadné. Ale inspirujme se opět v přírodě. Kdyby to bylo nemožné, nemáme na světě vyšší organismy než viry či bakterie. Přesto se vyšší organismy s naprosto nepravděpodobnou složitostí a překomplikovanou strategií přežití pořád prosazují a to dokonce v mnoha různých formách. Bůh fandí rozmanitosti.
Vsadil bych na strategii poskytování všeho jako služby. Tady je prostor pro vyšší kvalitu a taky návrat produkce zpět do Evropy. Produkce kreativních služeb. To je prostor pro neomezený růst. A my jsme hodně kreativní.